Salam!
Mentang-mentang bulan puasa ko bersalam, kalau tak hello je ko kasi...
Hari nie genap la 9 hari kita dah berpuasa. Cepat gila masa berlalu. Alhamdulillah belum tinggal and oleh kerana tahun nie insyaAllah aku boleh puasa penuh, aku akan berusaha untuk memenuhkan puasa ku ini.
Ramadhan pertama, tak dapat masak sebab I had to go to work at OUM. Walaupun balik agak awal but sangat la penat sebab from OUM tu jalan ke LRT untuk balik rumah dengan perut yang boyot-jalan macam penguin tapi badan macam ikan paus. The night before dah la tido lambat, lepas tu bangun awal untuk siapkan sahur. Sampai je rumah around 3.30pm, terus tertido! Terjaga jam 4.15 sebab husband call coz kena ambik dia kat LRT. Bangun-bangun, mandi, solat semua husband dah nak sampai pulak so memang tak sempat masak la maka kami beli Dominos. So Ramadhan pertama, makan la Dominos. Sangat la tak seronok.Tapi alhamdulillah, rezeki.
Ramadhan kedua, pun tak sempat masak coz had to finish up freelancing job that was already due! So husband p je beli kat pasar ramadhan dekat bukit jalil. I ate soto, he ate bihun sup and dia beli otak-otak. Hajat memasak terkubur lagi tapi takpe lah, still rezeki.
Ramadhan ketiga, oleh kerana bahan-bahan dapur kekurangan, masak serba simple, nasi putih, sambal tumis ikan bilis and tak ingat la satu lagi lauk tu apa hahaha. Alhamdulillah, puasa-puasa pun makin sedap sambal tumis ku hihihi.
Ramadhan keempat, simple juga masakan permintaan husband jugak sambal tumis ayam. Percubaan kedua sejak kawen! Bayangkan rajin gila aku masak kan?! But again, sedap weh! Tak malu puji diri hahaha. Sebab tried a different type of recipe, siap letak bunga cengkih bagai tu. Husband pun cakap sedap. Tu yang paling penting hihihi.
Ramadhan kelima, pasar ramadhan! Sebab kali nie I wanted to go and buy air tembikai! Semua salah BFFs! Fiza and Rina! A few days jugak la tahan nak air tembikai last-last dapat jugak. Juadah that Sunday was I ate mee rojak, husband ate char koey teow, beli akok and murtabak and air tembikai! Yummm....
Ramadhan keenam, I did the simplest thing. French Toast! So we ate french toast with popiah fusion hasil resepi Rina Hamid! Sedap! Jangan terpedaya, walaupun french toast je, kenyang gila! Popiah Fusion pun tak abes. Padahal makan 3 keping seorang je roti tu.
Ramadhan ketujuh, I cooked kari ikan! Second attempt too! First attempt failed!!! So terus kecewa tak mau masak dah. Tapi kali nie, berkat bulan Ramadhan kot, and also tak pakai santan, kari ikanku sedap!!! Husband pun makan banyak and cakap sedap hihihi. Selain kari ikan, sayur taugeh goreng and kuih buah melaka hasil tangan air sendiri buat pertama kali. Alhamdulillah menjadi :)
Ramadhan kelapan, Husband fried ikan tempura yang beli dekat kedai yang frozen tu. Dia memang expert bab menggoreng, serah pada yang pakar hehehe. I cooked butter rice for the first time jugak! Gila takut masa nak berbuka tu tak sedap. But surprise surprise, sedap kot!!! Sejak aku ngandung nie memang sedap aku masak hahahaha. Owh, lepas tu rebus bunga kobis utk makan with the fish and butter rice. Kuih lak I did samosa, first attempt jugak. First attempt samosa, rasa samosa hahaha. Not as sedap macam orang lain buat but rasa samosa la hahaha.
Today?! Husband mintak mee bandung! Ok, pernah masak mee bandung je sebelum nie and kiranya sedap la jugak. So hari nie akan cuba masak sesedap yang mungkin. Kuih tak masak sebab selama aku buat kuih tu, husband makan SIKIT!!!! Penat den buatnye. Aku yang habiskan. Bukan tak sedap tapi main course bertambah, maka tak dapat la makan side dish. Sabar je la. So hari nie mee bandung and also kek lapis sarawak yang semalam husband bawak balik. Yummm... Hihihi...
Juadah berbuka lain insyaAllah akan diupdate kemudian hari ikut kerajinanku. But so far, alhamdulillah, semua ok. Tak sabar tunggu Sabtu nak jumpa parents and aunties and uncles nak berbuka sekali! Mak nak bawak home made apple pie! Yumm!!! Oh cepat la Sabtu!!!
Ok, done for today. Jom masuk dapoq!!!
Bye!!!
Thursday, July 18, 2013
Ramadhan...
Posted by Unknown at 4:42 PM 4 comments
Monday, July 15, 2013
Anniversary + Honeymoon + Babymoon
Hello!!!
As stated above, last week (5,6 and 7 July) Husband tersayang bawa pi Honeymoon and Babymoon sempena 1 tahun berkahwin. Dia bawak pi Port Dickson (aku tak penah jejak PD!) and also Melaka (penah jejak sebab rumah makcik situ). Sebenarnya he made all the arragements senyap-senyap nak surprise la konon kan. Tapi memang surprise la sebab tak tau hotel mana dia nak bawak.
Friday morn dah gerak pi PD. Actually his plan was to go to Melaka dulu baru PD tapi disebabkan dia ada class presentation on Sunday, some things changed. So sampai-sampai je hotel PD tu, OMG!!! It was the best place ever! Ada snap some pics tapi malas nak letak dalam laptop but seriously, it was HEAVEN! Hotel yang disewa was on the water, the view was spectacular, the room was gorgeous, the service was great, it was damn relaxing. The best part out of it, Mr Husband arranged an anniversary dinner! Tu yang dia suruh bawak baju cantik sikit. Romantic benau laki aku hahaha. And the romantic candlelight anniversary dinner tu bukan kat hotel ye, it was in our room, dekat balcony, at the sea. Best sangat! The food was also delicious! Full course dinner semua sikit-sikit (aku suka makan!) tapi dalam dok kata sikit tu, dah nak last-last tu kenyang teruk. Nafsu makan kuat! Mana tak naik 3kg dalam sebulan!
Ok-ok, terskip pulak before dinner. Before dinner we took a stroll along the beach side dalam area hotel tu, tengok arnab-arnab and ayam-ayam that hotel tu dok bela. Lepas tu that hotel can let peacocks loose kat laman diorang tu! First time dekat gila dengan seekor peacock yang bertenggek kat chalet siapa ntah. Jalan-jalan tengok the garden chalet pun cantek jugak. Basically everything was nice and pweddy there. My husband nak treat me spa'ing but tak berani coz I'm preggos. Perut dah bulat macam mana nak lay on my belly kan? Unless they have a special bed for pregnant women yang mana ada lobang kat katil depa tu untuk letak perut. Xdak spa pun takpa, what Mr Husband did pun was more than enough :)
Lepas sehari kat PD, esok tu terus ke Melaka. Haaaa! Kat Melaka nie memang penat nak mampos! Town hotel, of course, it's Melaka, can't compare with PD, walked to town from the hotel. Dengan perut boyot tak boyot mana jalan dalam 15 minutes to the town area. Dari situ jalan lagi merata-rata. Oh so penat! Tapi dapat naik beca (JAKUN!) dan also boat (JAKUN!) hahahaha. Ate an almost 40 bucks aiskrim, sedap! Makan asam pedas! Makan A&W, makan makan makan, jalan jalan jalan. Balik hotel dah maghrib, penat, had fun, oh dan paling tak best jalan-jalan tangan lenguh sebab salah tido masa kat PD huhuuu.
Lepas tu, the next morn pagi-pagi dah gerak keluar after breakfast kat hotel sebab husband had to go to class! Tu yang tak best jugak. So drove back to Shah Alam, husband went straight to class, I went back home and then fetched him back from class. Kesian husband penat jalan-jalan, kena pi class, and then in the morn kena pi kerja pulak....
But overall, I had the best time berdua dengan husband! Sebenarnya all the time memang best dengan husband. Dia tak buat semua nie pun aku tak kesah but the fact that he did, made me really really really happy. Yela, lepas nie dah nak beranak, hidup mesti berubah after ada anak. Lepas tu husband mesti sayang anak lebih kan? Tambah pulak nak dapat pompuan (insyaAllah), komfem la anak pompuan melekat dengan bapaknya. But whatever it is, thank you so much B for planning this for me, for us! You are definitely the best husband in the world! ^____^
p/s: dah masuk 6 hari puasa..cepat je rasa...harap-harap dapat puasa penuh tahun nie..semangat nak memasak berkobar-kobar banding tahun lepas hahaha..to all readers, selamat berpuasa..jaga mulut,jaga mata,jaga telinga,jaga hati,jaga tangan,jaga kaki,jaga semua lah..(pesanan pada diri sendiri jugak hehe)
Dari aku yang rasa diri macam ikan paus
x0x0
Posted by Unknown at 1:58 PM 2 comments
Wednesday, June 26, 2013
Suka Sangat Update Pukal-Pukal...
Hello...
Sebulan tinggalkan blog. Nothing major jadi kot.
Well, to start it off, I hate the HAZE! And read that it affects the baby sangat! Bayangkan mommy jast take a breath of air/ hazed air and in less than 5 seconds it can reach the baby through the umbilical cord! Can cause premature birth too! Please dear mommies out there, do take care of your health and your baby. Wear a mask! Walaupun haze dah berkurang since dah hujan yesterday and a bit this morning, I can still detect masih lagi ada jerebu nie. So until it totally subsides, please wear a mask or do not do outside activities.
Besides that, this past month sangat sangat busy. My parents turun KL, pergi Melaka jenguk adik yang masuk UiTM Lendu, in laws datang. Almost every week mesti ada activity. This weekend lak both parents and in laws akan datang LAGI. In laws datang because birthday Mr Husband. My parents datang actually my dad has this MQA thingy and mak ikut bawak adik kecik sekali tu. So have to divide time to spend with both families.
Pregnancy progress, I don't know when my pain will end. Now I have this thing called rib inflammatory I think. Dopolohempatjamsakit!!! Can't sleep. When betul-betul letih and ngantok baru boleh tido. It hurts now even when I'm tryping out me blog. It hurts dekat belah kanan, under the bra line and effects sampai ke belakang! 2 days ago I couldn't sleep at all! Letak apa pun tak lega. Tido mengiring both kiri kanan sakit. Baring terlentang pun sakit. Last 2 nights slept sitting up. Still sakit. Mr Husband risau sangat bawak I pergi klinik yesterday and the Doc said it's normal for some pregnant women coz all the intestine and stomach is being compressed by the uterus so its going up into the ribcage area. So dah ketat la kat area tu. Untuk orang rangka kecik, aku la kot tapi macam tak tapi lilit bra was always 32, now beli 34 pun ketat cannot wear so maybe kena beli 36, so my ribcage tengah expand and the muscles tengah nak adjust atau tak tahan la dengan the expansion tu. Jadi itulah ceritanya for my excruciating pain. The Doc said it will go away maybe at 6months and a half but I doubt it coz read online, some said they get relief not until after they give birth. Ok, nanes sekarang. Tapi takpe la, bila sakit dosa-dosa kecil terhapus. Redha je la T_T
Enough about that, another phase of pregnancy, baby movement! Yeay! Finally! Feeling the baby move makes the pain worth it okey! Mr Husband pun dapat rasa baby kick last Friday! Ada sekali tu baby active sangat sampai malam-malam pun tendang-tendang sampai aku terjaga. Tapi sekarang slow pulak. She moves but does not kick around much like last week. Maybe sebab tu kot aku bleeding, satu sebab kemas rumah secara besar-besaran and then baby gerak like crazy, and then tetiba bleeding and kena refer hospital but nothing serius hahaha. But due to that incident, we got to know our baby's gender. Terus cooperate dengan Doc Lelaki Cina Muda Hensem tu. Gatal sangat! Bila pergi hospital, taknak cooperate dengan Doc pempuan tu pulak. Nampak sangat! Hahahaha.
But overall syukur sangat my baby sihat. Tu je yang penting buat aku masa nie.
Oh btw, it's almost my 1st anniversary with Mr Husband! Mr Husband made a surprise getaway for the both of us before ramadhan and also before the baby arrives. Ok, takde la surprise sangat dah sebab he had to ask me whether I was free or not during that time tapi he made all the reservations senyap-senyap and siap made arrangements for 'I don't know what'. Ha, itu yang surprise tu hahaha. Sweet beno laki aku nie ha! Romantic. Bininya lak, tanya je, 'Birthday B nak external hard disk ke nak game, pilih la sendiri, I belanja' hahahahaha. Teruk betul prangai aku! Well, somebody has to be the unromantic one right? Good thing its me hahaha.
Okla, till next time from me yang tengah menahan sakit.
-xoxo-
Posted by Unknown at 8:41 AM 4 comments
Tuesday, May 28, 2013
18 Weeks and Counting
Hello!!!
Lama tak update blog. Nothing new. Wish my job searching life was better. Tapi alhamdulillah rezki datang melimpah ruah. Walaupun not easy untuk mencari duit, rezki Allah bagi sentiasa ada.
18 weeks through my pregnancy already. Perut makin membuncit dengan jayanya. I guess it is both coz of lemak-lemak terkumpul dan juga baby membesar la kot. Oleh kerana lemak-lemak terkumpul banyak, maka perut nampak lebih buncit dari sepatutnya. But I guess 18 weeks memang perut dah boleh nampak la kot kan? Stop comparing! Lain orang lain perut!
Symptoms now? SAKIT BELAKANG!!! But thanks to adik and husband, diorang memang pandai urut belakang aku. So now dah rasa less sakit belakang banding dulu. Peeing every night. Dah menjadi rutin setiap malam to wake up at 3 or 4 in the morning to go pee. Patutnya masuk 2nd trimester, from my reading, I should pee less, but I'm peeing more frequent pulak. I THINK I felt the baby move. If it is not it, aku pun tak tau apa benda yang gerak-gerak dalam perut aku tu. Felt it more than 5 times already tapi blur boleh? First time mom, I guess all mom's are quite clueless bab-bab nie kot. Or is it just me? Tapi yang pasti, it feels funny when the baby moves, IF it was the baby LOL! Rasa ngantok memanjang tu dah berkurangan. Berat dah 54KG!!! Heaviest I've been in my life! And now because of that and because of my feet being so small, tak padan dengan tuan punya badan, tumit dah sakit because dah terlalu berat!!! Macam mana nak gain weight lagi nie? If gain more, I don't think I can walk at all anymore T.T... I think that's it. Oh, and the bloating I felt in the 1st trimester has subsided a bit. I don't feel like hell anymore. Thank God!!!
Planning to scan baby's gender on the 5th month, or on the 21st+ week. At least kalau tau, can narrow down name picking. I am not good in picking names. I can't even name my pet! Let along a human being. So by narrowing it down, I wont be overwhelmed LOL!
Barang-barang baby satu pun belum beli. Beli by the 6th month la kot. Husband also said masuk je 6 bulan, kita beli barang baby. Honestly, I am NOT excited nak beli barang baby. I HATE shopping. I don't even shop for myself. Kalau terpaksa baru la terhegeh-hegeh mencari. Macam baju pun jarang beli. Beli kalau kebetulan jumpa yang lawa je or memang perlu sangat-sangat beli, like NOW bila semua baju dah nampak perut and looks soooooo ugly!!! So esok nk cari barang-barang baby mesti aku bercinta nak belek-belek semua tu. Sigh...
Urm... Tu je la kot coretan time ngandung nie. Nanti ada other major things happen aku update lagi. Pape pun aku sangat bersyukur that I'm given the chance to be pregnant. Walau macam banyak complaints, but it is all worth it. Millions of women out there are willing to do anything to feel how I feel. Aku bersyukur kerana Allah telah meminjamkan aku rahim ini untuk melahirkan zurait aku nie.
p/s: pjg beno coretanku kali nie hehehe
Posted by Unknown at 6:56 PM 0 comments
Sunday, April 14, 2013
11 Weeks 3 Days
Hello!
Last Friday, my hubby and I went for our first scanning.
Memula tu takut gila sebab takut takde baby, takut ada angin je dalam tu. Nervous jugak masa first scan tu. The doc letak this scanning gel n letak that scan thingy kat perut. Memula takde pape, cuak gila and after a few seconds (aku yg dramatic lebih), there was me little baby! Tangan ada, kaki ada, heartbeat was healthy said the doc, alhamdulillah semuanya ok. The best part was I got to see my baby kick! Bayangkan something so small dah gerak2 dalam perut! Am only 11 weeks kot!
Husband teruja gila and said the kepala baby besar! Siot je, itu yang dia komen dulu hahaha... Tapi maaf, takde pic yang boleh upload. Rosak katanya. Harga, RM40 but we got it for FREE! I guess coz we were extra nice to the doc hahaha...
Now I just hope that my little one keeps on growing dengan sihat dan sempurna. That's all I ask for now. Tak sabar to do the next scan! ^____^
Posted by Unknown at 12:00 PM 2 comments
Wednesday, April 10, 2013
BLOATED!!!
Hi there...
Just to jot something down to remember my pregnancy. Mana tau lupa kot kan...
First and foremost, I have been feeling damn BLOATED since I knew I was pregnant! Now at 11 weeks I look like I'm 5 months pregnant! I look FATTTTTTTT!!! I hate the feeling of this bloating. People might think I'm lucky for not having morning sickness but feeling bloated 24/7 ain't a good feeling either. This is one of the main symptoms that I hate most.
Next is constipation. Have to eat banana's everyday just to make it come out! Bila pisang dah habis, habis la aku. Sejam dalam toilet meneran benda yang macam tak ada. I know, gross hahahahaha... But I can handle this, it ain't that bad.
Me titties hurt everyday or every other day. There were a few nights
that I couldn't even sleep coz it hurts like hell. But this is bearable
too.
Nausea just hit me last week. LATE!
And that is about it besides food cravings and feeling way more emotional.
Semua complaints kan? Well, I guess when this little things gets outta me in a few more months, I guess everything will be worth it. Hope everything will turn out ok.
p/s: I still hate the bloating....
Posted by Unknown at 10:23 AM 8 comments
Tuesday, March 26, 2013
Yes! I am!
Shhhhhhh....
Just look at the new ticker. It explains everything ^______^
Posted by Unknown at 11:36 PM 11 comments

